Nederlands  
Deutsch  
English  

 
 

Lichamelijke opvoeding en fysieke training

De meeste muzikanten beleven ritme en melodie enkel in het hoofd en in de lichaamsdelen die ze gebruiken om te spelen. Een volledig fysieke muzikale ervaring is meestal onbekend. Maar juist dit is nodig om bewust alle spieren en gewrichten in te kunnen zetten, waardoor - bij het spelen - overbelasting van de individuele regio's van het lichaam worden verminderd. Niet alleen behendigheid en kracht zijn voor een beweginsgeorienteerd muziek maken noodzakelijk, maar ook een zeer hoge mate van coördinatie en ritmegevoel. Het is soms ontnuchterend, hoeveel muzikanten zonder een dirigent of metronoom geen tempo kan houden. Dit is bijna altijd een slecht ontwikkeld gevoel van eigenwaarde. Het lichaam is met al zijn functies en biologische processen een excellente klokwerk.

Daarom heb ik uit mijn praktijk als dans-instructeur een technisch vereenvoudigde vorm van danstraining  ontwikkeld waarmee musici hun houding verbeteren, hun coördinatie trainen en hun gevoel voor ritme kunnen ontwikkelen. Het gaat hier over een bewegingssyteem waarvan het grootste deel uit zwaaingen en ruimtelijke patronen in combinatie met bovenlichaamoefeningen bestaat. Het is gemakkelijk te leren en gebaseerd op het principe van trial and error: eerst doen, dan denken. De oefeningen activeren de communicatie tussen de twee hersenhelften en creëren zo  toegang tot de ervaring van lichaamsintelligentie.